Oproep: Wie zet zijn deur open voor de Britten?

Bron: C-team op 13 feb '19
Categorie: CorpoNet

Britten zijn trots op producten uit eigen land, maar hebben zeker ook oog voor kwalitatieve en innovatieve producten/diensten uit Nederland. Zo begint een advies van de KvK onder de kop 'Zakendoen met …' in dit geval dus met het Verenigd Koninkrijk.

En inderdaad daar hebben ze oog voor, vandaar onze oproep om de deur open te zetten voor een Engelse delegatie op zoek naar Nederlandse innovaties.

Studiereis

In de periode van 11 tot en met 13 juni 2019 komt een aantal leden van het Engelse Disruptive Innovators Network in Housing op voor een studiereis naar Nederland en België.

De belangstelling gaat met name uit naar voorbeelden van (geslaagde maar ook minder succesvolle) digitale innovaties in de corporatie-sector. De deelnemers aan deze reis zijn allemaal werkzaam op het snijvlak van innovatie en digitalisering bij Engelse corporaties.

Wie van de CorpoNet leden heeft interesse (en innovaties om te laten zien..) om deze groep voor een bezoek uit te nodigen tijdens een van de bovengenoemde dagen?

Graag een mailtje naar Henk Korevaar op international@corponet.nl.

Wat is dit voor netwerk?

Het Disruptive Innovators Network, dat klinkt behoorlijk 'bold' en misschien is dat ook wel hard nodig in de 'housing' sector.

Hieronder een vertaling van de samenvatting (intro) van hun eerste bijeenkomst in december vorig jaar. De hele samenvatting van de conferentie (in het Engels) staat hier. (onderaan de pagina, de download)

Eind vorig jaar was de eerste jaarlijkse conferentie van het Disruptive Innovators Network. Deze samenvatting bevat de belangrijkste onderwerpen.

De klant bepaalt
Meer dan ooit tevoren hebben consumenten tegenwoordig toegang tot informatie en keuze's over concurrerende diensten of goederen. Daarnaast gedragen zakelijke klanten bij het inkopen van diensten zich meer en meer als consumenten. Kortom de verschillen tussen de B2B- en de B2C-sector zijn aan het verdwijnen.
Als concurreren op prijs de weg naar faillissement is, is concurreren met de klantervaring het pad naar winst. Consumenten hechten namelijk evenveel waarde aan snelheid en kwaliteit van een transactie als (binnen redelijke grenzen) aan de prijs.

Groei en duurzaamheid komen voort uit:
• kwaliteitsanalyse van gegevens over klantbehoeften, voorkeuren en ambities
• herontwerp van diensten op basis van deze kennis
• de belofte van een geweldige klantervaring leveren

Het grote probleem voor publieke en non-profit-sector is dat de klantervaring te lang is verwaarloosd. Dit is een belangrijke oorzaak van lage tevredenheid bij klanten / bewoners. Het is tijd voor een stevige wake-up call voor deze sector: wakker worden en handelen!

Welke waarde heeft het ethos van de publieke sector als het voor altijd geassocieerd wordt met een niet-reagerende, reactieve en slechte klantervaringen?

Hoe lang zullen huurders van sociale huurwoningen, gezien hun dagelijkse ervaring met nieuwe technologie op vele andere vlakken, deze dienstverlening van de '20ste eeuw' nog verdragen?

Faal snel en succesvol
Dat klinkt als een oxymoron (tegenstelling) - maar het is alles behalve dat!
Een terugkerend thema van deze conferentie is dat bedrijven moeten innoveren en dit vereist op zijn beurt experimenteren, wat betekent dat mislukte experimenten te verwachten zijn. Mislukking is acceptabel, omdat het leren van falen een belangrijk onderdeel is van het productontwikkelingsproces. De kracht is om van de fouten te leren en snel te herstellen. Daarbij is het noodzakelijke om een effectief systeem te hebben voor het monitoren van innovatie-initiatieven, ze onmiddellijk af te sluiten als falen waarschijnlijk wordt en een post-hoc review uit te voeren die schuld schuwt en een cultuur aanmoedigt van 'wat kunnen we hiervan leren? en 'zijn er succesvolle elementen van dit mislukte initiatief die in de toekomst opnieuw gebruikt kunnen worden?'